Omslag rapport 2019-7

Social kompetens

Antalet handläggare i socialtjänsten har ökat. Men skillnaderna i landet är stora, och på längre sikt står socialtjänsten inför flera utmaningar när det gäller kompetensförsörjningen. Handläggare i socialtjänsten är centrala för att ge invånarna rätt stöd i rätt tid. Därför har vi analyserat hur försörjningen av handläggare ser ut samt kommunernas och statens arbete för att säkra en god kompetensförsörjning.

BESTÄLL

TRYCKT PUBLIKATION

  • Rapport: Social kompetens
  • Artikel­nummer: Rapport 2019:7

Det är kostnadsfritt att beställa rapporter. Maximalt antal är 5 exemplar. Har du behov av fler exemplar eller andra frågor, kontakta registrator@vardanalys.se.

  • Nedan finner du information om hur vi behandlar dina personuppgifter när du beställer rapporter.
Tack för din beställning!
En bekräftelse har skickats till e-postadressen du angav.
Något gick snett.
Vänligen försök igen.

För tillfället längre hanteringstid för rapporter

För tillfället kan det ta längre tid än normalt för oss att hantera och leverera rapportbeställningar. Alla rapporter finns även att läsa och ladda ner som pdf. Tack för tålamodet och för visat intresse för våra rapporter!

 

Så här behandlas dina personuppgifter när du beställer en rapport

 

De personuppgifter du anger i formuläret för att beställa rapporter behandlas av Myndigheten för vård- och omsorgsanalys för att kunna skicka de beställda rapporterna till dig och för att kunna meddela eventuella problem med leveransen. Behandlingen sker med stöd av dataskyddsförordningen*, eftersom den är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

 

När vi har hanterat din rapportbeställning tar vi bort personuppgifterna så att vi inte har aktiv tillgång till dem, men de sparas för back-up i upp till 5 veckor. Vår IT-driftsleverantör (som enligt nuvarande avtal är Ekonomistyrningsverket) får del av personuppgifterna för att kunna genomföra sitt uppdrag att hantera vår IT-drift. Även vår webbdriftsleverantör (som enligt nuvarande avtal är Bazooka AB) får del av personuppgifterna för att kunna genomföra sitt uppdrag åt oss. Eftersom myndigheten omfattas av offentlighetsprincipen kan vi också komma att lämna ut uppgifterna vid en eventuell begäran om att få ta del av dem.

 

Du har rätt att begära ett så kallat registerutdrag över de personuppgifter vi behandlar om dig, rätt att få felaktiga uppgifter rättade eller raderade, rätt att begära begränsning samt rätt att invända mot behandlingen. Är du missnöjd med hur vi behandlar dina personuppgifter har du även rätt att lämna in ett klagomål till Datainspektionen. Myndigheten för vård- och omsorgsanalys (org.nr 202100-6412) är personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifterna, vilket innebär att vi ansvarar för att personuppgifter behandlas i enlighet med gällande lagstiftning.

 

Detta är myndighetens kontaktuppgifter:

E-postadress: registrator@vardanalys.se

Telefonnummer: 08-690 41 00

Postadress: Myndigheten för vård- och omsorgsanalys Box 6070 102 31 Stockholm

 

Om du har frågor kring personuppgiftsbehandlingen är du välkommen att kontakta myndigheten enligt ovan eller myndighetens dataskyddsombud på följande e-postadress: dataskyddsombud@vardanalys.se.

 

*Artikel 6.1.e Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/679 av den 27 april 2016 om skydd för fysiska personer med avseende på behandling av personuppgifter och om det fria flödet av sådana uppgifter och om upphävande av direktiv 95/46/EG (dataskyddsförordningen).

LÄS VIDARE

En dekorativ ikon formad som en nedåtpekande pil.

Ett generationsskifte bland handläggarna

Antalet handläggare i socialtjänsten ökar och kommunernas rekryteringsmöjligheter har förbättrats. Även åldersstrukturen har förändrats, så att fjärdedel av handläggarna är under 30 år. Men de unga handläggarna, i kombination med nya uppdrag och utmaningar i socialtjänsten, ställer krav på stärkt introduktion, fortbildning och arbetsmiljö. Det saknas även prognoser och underlag för utbildningsdimensionering och kompetensförsörjningsarbete.

Rekommendationer för stärkt kompetensförsörjning

Staten och kommunerna har ett gemensamt ansvar för att det finns handläggare med rätt kompetens och för att bygga upp långsiktiga strukturer för introduktion, fortbildning och forskning på socialtjänstens område. På kommunal nivå behöver arbetet med att rekrytera och behålla personal ske parallellt med utvecklingen av effektivare arbetssätt som använder handläggarnas kompetens på bästa sätt. På nationell nivå har staten en viktig roll för att bidra med bemanningsstatistik och prognoser samt genom att aktivt anpassa socionomutbildningens dimensionering efter befolkningens och arbetsmarknadens behov – samt intresset för yrket.

Dela sidan